Sunday May 19th, 2024
Download SceneNow app
Copied

Meet Nopia: The Revolutionary ‘Smart’ MIDI Synthesizer

The demo video for Nopia’s prototype got 4 million views on YouTube in just a month, and we’re here to check out why.

Youssef Armanios

Meet Nopia: The Revolutionary ‘Smart’ MIDI Synthesizer

Straight from the heart of Buenos Aires, two Argentinian instrument designers named Martin Grieco and Rocío Gal have set out to revolutionize the music production industry with the development of a new “smart” MIDI controller, ‘Nopia’. They’ve released a demo video of the prototype that threw the musical community into a frenzy, garnering almost 4 million views on YouTube in just under a month. But what is all the noise really about?

Nopia is a semi-modular smart MIDI controller that functions based on the principles of tonal harmony, which Martin Grieco claims no other synthesizer on the market does.

The pastel-coloured instrument is fitted with a one-octave keyboard called ‘The Chord Generator’, and 12 buttons next to it dubbed ‘The Tonal Selector’. You choose the base key from the Tonal Selector, and the chord generator combines notes in that key to build chords. Press another keyboard key and the instrument will generate another chord which is related to the same tonal harmonic scale. This allows the user to always play chords which blend perfectly, instead of any random chord. A dial enables you to choose between simple and complex versions of chords, adding the available extensions for each degree.

If you’re new to music production, learning to play chords can be tricky. You need to learn which notes make up which chords, where they’re located on the keyboard, the different harmonic scales and keys etc. With Nopia it’s literally as easy as pressing a single button. This could prove to be very useful to both music-theory novices and musical experts who are looking for a fast and easy way to carve out new harmonies.

“It’s about finding the simple things that make us feel good,” designer Martin Grieco says in the demo video.

The MIDI controller comes with different buttons, knobs, switches and sliders which help layer your chords with more complex elements. There’s a minimalistic base section consisting of two pads which generate harmonious base sounds related to your selected key, an arpeggiator which unfolds the notes in each chord, a synth which blends the sounds from two banks, and even a built-in vocoder, which lets you modulate your own voice with the synthesizer to create a robotic and melodic sound.

Even though it’s still in its prototype phase, it’s easy to understand why Nopia has gained all this international recognition. Its simple and efficient interface paired with its minimalistic aesthetically pleasing design are enough to attract any audiophile’s attention. They have yet to release any information regarding availability, prices, interoperability etc, so stay tuned and hopefully they actually follow through!

It’s important to mention that their Instagram page is the only official Nopia page - all other websites are scams, so watch out!

من الأرجنتين وبالتحديد من بوينس آيرس، عقد مصمما الآلات الموسيقية مارتن غريكو وروشيو غال العزم على إحداث ثورة في صناعة الإنتاج الموسيقي عبر تطوير واجهة رقمية جديدة للآلات الموسيقية وأطلقا عليها اسم "نوبيا". وما أن نشر المصممان فيديو توضيحي للنموذج الأولي لهذا الجهاز حتى دخل المجتمع الموسيقي في حالة من الذهول، ليحصد الفيديو نحو 4 ملايين مشاهدة على يوتيوب في أقل من شهر فقط. ولكن ما السبب وراء هذه الجلبة؟

"نوبيا" هو جهاز تحكم ذكي شبه معياري للواجهة الرقمية للآلات الموسيقية، ويعمل هذا الجهاز على مبدأ التناغم الصوتي الذي يقول مارتن غريكو أنه لا مثيل له في السوق من حيث مولّدات الأصوات الموسيقية

وكما هو موضح في الفيديو، يأتي الجهاز بلون الباستيل وهو مزود بلوحة مفاتيح أحادية الأوكتاف تسمى "مولد الألحان" و12 زرًا بجانبها يطلق عليها اسم "محدد النغمة". تتم العملية باختيار المفتاح الموسيقي الأساسي من محدد النغمة ليقوم مولد الألحان بالجمع بين النغمات في ذلك المفتاح لبناء الألحان. وعند الضغط على مفتاح آخر على لوحة المفاتيح يقوم الجهاز بتوليد لحن آخر مرتبط بالمقياس التوافقي النغمي نفسه. وهذا يسمح للمستخدم بعزف الألحان التي تمتزج بشكل مثالي مع بعضها البعض، بدلًا من عزف ألحان عشوائية. وبفضل القرص الموجود على الجهاز، يمكنك الاختيار بين الإصدارات البسيطة والمعقدة من الألحان، الأمر الذي يتيح إمكانية رفع الدرجات

ذا كنت جديدًا على عالم الإنتاج الموسيقي، فإنّ تعلم عزف الألحان قد يكون صعبًا. إذ يجب أن تتعلم النغمات والألحان التي تشكلها وتعرف موقع تلك النغمات على لوحة المفاتيح، بالإضافة إلى المقاييس والمفاتيح المتناسقة المختلفة، وما إلى ذلك. ولكن مع "نوبيا"، لا يتجاوز الأمر سوى نقرة زر. قد يكون هذا مفيدًا جدًا للموسيقيين المبتدئين والخبراء على حد سواء، خصوصًا من يبحث عن طريقة سريعة وسهلة لفصل التناغمات الجديدة

يقول المصمم مارتن غريكو في الفيديو التوضيحي: "نسعى للعثور على أشياء بسيطة تجعل حياتنا أسهل وتمنحنا شعورًا بالراحة

تأتي وحدة تحكم الواجهة الرقمية للآلات الموسيقية بأزرار ومقابض ومفاتيح وشرائح مختلفة تساعد على تنظيم طبقات الألحان مع عناصر أكثر تعقيدًا. كما يوجد قسم أساسي مبسط يتألف من منصتين تولدان أصواتًا أساسية متناغمة ومرتبطة بالمفتاح الذي اخترته، بالإضافة إلى مُنظم صوتي يفسر النغمات في كل لحن، ومولد صوتي يمزج الأصوات من جهتين، وحتى مشفر صوتي مدمج، والذي يتيح إمكانية تعديل صوتك باستخدام المركب الصوتي لإنشاء أصوات آلية ولحنية

وعلى الرغم من أنه لا يزال في مرحلة النموذج الأولي، إلا أنه من السهل فهم السبب وراء كل هذا الاهتمام والتقدير العالمي لجهاز "نوبيا"؛ فهو عبارة عن واجهة بسيطة وفعالة تتميز بتصميم بسيط ومناسب من الناحية الجمالية يكفي لجذب انتباه عشاق الموسيقى على اختلاف أذواقهم. حتى الآن، لم يتم الإفصاح عن أي معلومات تتعلق بتوافر الجهاز والأسعار وتوافقية التشغيل وما إلى ذلك. لذلك، ما عليكم سوى الانتظار وترقب آخر الأخبار آملين أن يشرعوا باستكمال المشروع في القريب العاجل

×